Γιώργος Σταθάκης: Το μεγαλύτερο ενεργειακό έργο της Ελλάδας η διασύνδεση της Κρήτης με την Αττική (Φωτο)

Η διπλή διασύνδεση της Κρήτης αποτελεί το μεγαλύτερο έργο στην Ελλάδα και θα λύσει οριστικά το ενεργειακό πρόβλημα της Κρήτης, σύμφωνα με τον υπουργό Ενέργειας και Περιβάλλοντος Γιώργο Σταθάκη ο οποίος βρέθηκε σήμερα στο Ηράκλειο όπου και συναντήθηκε με τον περιφερειάρχη Κρήτης Σταύρο Αρναουτάκη, παράγοντες της Κρήτης και δημάρχους. Σε δηλώσεις του ο κ. Σταθάκης ανέφερε ότι το συγκεκριμένο έργο θα έχει τεράστιο όφελος για το νησί, τη χώρα και το περιβάλλον, ενώ οι τεχνικές προδιαγραφές του έργου θα είναι έτοιμες μέχρι τα Χριστούγεννα.

Δείτε: Την έναρξη του έργου διασύνδεσης της Κρήτης με την Αττική ανακοινώνει σήμερα από το Ηράκλειο ο Γ. Σταθάκης

Ο υπουργός αναφερόμενος στη Μικρή Διασύνδεση δήλωσε πως το έργο βρίσκεται σε φάση κατασκευής, αφορά τη διασύνδεση Κρήτης Πελοποννήσου με το σταθμό της Μεγαλόπολης με χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της το 2020 με αποτέλεσμα όλο το νησί να λαμβάνει ηλεκτρική ενέργεια από το συγκεκριμένο σταθμό. Σχετικά με τη μεγάλη διασύνδεση όπως ανέφερε ο υπουργός, το έργο θα ξεκινήσει αρχές του 2019 και θα έχει ολοκληρωθεί το μεσοδιάστημα τέλη 2022 με αρχές 2023. Το έργο αναλαμβάνει η εταιρεία ΑΡΙΑΝΔΗ η οποία σύμφωνα με τον κ. Σταθάκη διαθέτει 200 εκατομμύρια μετοχικό κεφάλαιο.

Μιλώντας για το κόστος της ενέργειας που αφορά την Κρήτη ο υπουργός είπε πως με τη διπλή διασύνδεση πέρα από την οριστική επίλυση του ενεργειακού το τεράστιο, όπως το χαρακτήρισε ποσό κόστους, θα μειωθεί από τα 700 εκατομμύρια που πληρώνουμε στα 400, μπαίνοντας παράλληλα σε ένα μεταβατικό στάδιο μιας και θα ενισχυθούν και οι άλλες μορφές ενέργειας ενώ την ίδια ώρα θα υπάρχει το σταδιακό κλείσιμο των ρυπογόνων μονάδων και η κατασκευή νέων. Η στρατηγική μας είπε ο υπουργός, για τις επενδύσεις και το μοντέλο ανάπτυξης των ΑΠΕ μας διατηρεί σταθερούς στις θέσεις μας, έχουμε προωθήσει αυστηρή νομοθεσία σχετική με τα περιβαλλοντικά θέματα και θέλουμε να ενθαρρύνουμε τις επενδύσεις προωθώντας τις, με τρόπο συμβατό για το περιβάλλον.

Ο κ. Σταθάκης ενημέρωσε τα περιφερειακά και αυτοδιοικητικά στελέχη για το ζήτημα των υδρογοναθράκων που αποτέλεσε και αντικείμενο συζήτησης κατά τη σύσκεψη της Τριμερούς στην Ελούντα διαβεβαιώνοντας τον κ. Αρναουτάκη ότι όλες οι παρατηρήσεις και οι απόψεις του Περιφερειακού Συμβουλίου για τη στρατηγική μελέτη των υδρογονανθράκων, θα ληφθούν υπόψη, θα ενσωματωθούν στους σχεδιασμούς και τις αποφάσεις και θα υπάρχει πλήρης και αμοιβαία κατανόηση για τον τρόπο που θα προχωρήσουμε τις εγγυήσεις για την Κρήτη, είπε ο υπουργός τονίζοντας παράλληλα ότι θα υπάρξουν τεράστια αποτελέσματα για το νησί.

Όπως δήλωσε ο υπουργός ενέργειας, όλα τα μεγάλα θέματα της Κρήτης μπαίνουν σε ένα δρόμο υποστηρίζοντας όπως είπε το έργο του αεροδρομίου στο Καστέλλι Ηρακλείου το οποίο με την ολοκλήρωση του θα διπλασιάσει τον τουρισμό στην Κρήτη λέγοντας χαρακτηριστικά ότι στο υπάρχων αεροδρόμιο Νίκος Καζαντζάκης δεν υπάρχει μέλλον. Μιλώντας στους δημάρχους της Κρήτης ο κ. Σταθάκης τους ξεκαθάρισε ότι θα υπάρξουν οι σχετικές διευκρινήσεις που αφορούν στο μπέρδεμα που έχει γίνει με τα ακίνητα και το ΤΑΙΠΕΔ το οποίο όπως ανέφερε το έχει διαπιστώσει και ο ίδιος επισημαίνοντας ότι η διευκρίνηση θα αφορά στο ότι δεν θα παραχωρηθούν πολιτιστικά μνημεία στο υπερταμείο αλλά μόνο εμπορικά ακίνητα. Ο κ. Αρναουτάκης αναφερόμενος στην καλή και αποτελεσματική συνεργασία με κορυφαίο παράδειγμα την υλοποίηση του σχεδιασμού για την διαχείριση των απορριμμάτων στην Κρήτη μέσα που δημόσιους πόρους που ξεπερνούν συνολικά τα 100 εκ. ευρώ, είπε στον υπουργό το ζητούμενο της περιφέρειας, για γρηγορότερο ρυθμό στα έργα οδικής ασφάλειας, στη στρατηγική μελέτη δεδομένης και της πλήρους ωρίμανση των πρώτων έργων του ΒΟΑΚ.

Τί αναφέρθηκε στη συνάντηση του Υπουργού με τον Α’ Αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Ηρακλείου κ. Μανώλη Φραγκάκη 

Τα μείζονα θέματα των ενεργειακών υποδομών και των μεγάλων αναπτυξιακών έργων που θα αναβαθμίσουν τον ρόλο της Κρήτης τέθηκαν προς συζήτηση στη διάρκεια της συνάντησης του Υπουργού Περιβάλλοντος & Ενέργειας κ. Γιώργου Σταθάκη  με τον Α’ Αντιπρόεδρο του Επιμελητηρίου Ηρακλείου κ. Μανώλη Φραγκάκη.

 

Ο κ. Φραγκάκης αναφέρθηκε στην ανάγκη ανάπτυξης φωτοβολταϊκών και αιολικών πάρκων, χωρίς να επιβαρυνθεί το περιβάλλον, ώστε να καλυφθεί η τεράστια ζήτηση σε ρεύμα, κυρίως το καλοκαίρι και ενημερώθηκε εκτενώς από τον κ. Σταθάκη και τον Πρόεδρο και Διευθύνοντα Σύμβουλο της ΑΔΜΗΕ κ. Μανουσάκη για την ηλεκτρική διασύνδεση της Κρήτης με το ηπειρωτικό σύστημα.

 

Στο Επίκεντρο της συζήτησης τέθηκε επίσης το νέο αεροδρόμιο  στο Καστέλλι, έργο για το οποίο ο κ. Φραγκάκης ζήτησε να υπάρξουν σημαντικά ανταποδοτικά οφέλη για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, σχετικά τις χρήσεις γης, τις υποδομές και το περιβάλλον.

 

Αναφερόμενος στο γενικότερο κυβερνητικό έργο ο Α΄ Αντιπρόεδρος του Επιμελητηρίου Ηρακλείου ζήτησε από τον Υπουργό να εξετασθεί από την κυβέρνηση η μείωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις και στον αγροτικό τομέα, ώστε να δοθούν κίνητρα για εσωτερικές επενδύσεις στην οικονομία.

 

Η ανακοίνωση της Περιφέρειας Κρήτης 

Οι όροι που έθεσε το Περιφερειακό Συμβούλιο Κρήτης για τη στρατηγική μελέτη των υδρογονανθράκων, η ενεργειακή σύνδεση της Κρήτης και η επίσπευση και ωρίμανση του ΒΟΑΚ, ήταν στο επίκεντρο των συζητήσεων που έγιναν σήμερα στην Περιφέρεια Κρήτης.

Υποδεχόμενος τον Υπουργό, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε στην καλή και αποτελεσματική συνεργασία με κορυφαίο παράδειγμα την υλοποίηση του σχεδιασμού για την διαχείριση των απορριμμάτων στην Κρήτη μέσα που δημόσιους πόρους που ξεπερνούν συνολικά τα 100 εκ. ευρώ. Παράλληλα, ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε στους όρους που ψήφισε το Περιφερειακό Συμβούλιο για την έρευνα των υδρογονανθράκων ζητώντας να υιοθετηθούν από το Υπουργείο και διατύπωσε για άλλη μια φορά το αίτημα να προχωρήσουν με γρηγορότερα ρυθμό τα έργα οδικής ασφάλειας, η στρατηγική μελέτη και η πλήρης ωρίμανση των πρώτων έργων του ΒΟΑΚ.

Στη συνάντηση του Υπουργού με τον Περιφερειάρχη συμμετείχαν οι βουλευτές Σωκράτης Βαρδάκης και Νίκος Ηγουμενίδης, ο Πρόεδρος του Περιφερειακού Συμβουλίου Γιώργος Πιτσούλης, οι Αντιπεριφερειάρχες Ευριπίδης Κουκιαδάκης, Νίκος Καλογερής, Έφη Κουτεντάκη, Γιάννης Λεονταράκης, Γιάννης Παρασύρης, ο Δήμαρχος Μινώα Ζαχαρίας Καλογεράκης, ο Συντονιστής του Σύριζα Ηρακλείου Γιάννης Παυλιδάκης.

Δηλώσεις

Ο κ. Σταθάκης αναφέρθηκε στα δύο μεγάλα ενεργειακά έργα διασύνδεσης της Κρήτης με την ηπειρωτική Ελλάδα σημειώνοντας πως ξεκινούν ενώ τόνισε πως ενημέρωσε αναλυτικά για τους υδρογονάνθρακες. “Ακούσαμε και θα ενσωματώσουμε φυσικά όλες τις παρατηρήσεις που έχει κάνει το περιφερειακό συμβούλιο της Κρήτης, ώστε να υπάρχει πλήρης και αμοιβαία κατανόηση για τον τρόπο που προχωρήσουμε, για τις εγγυήσεις κι όλα τα θετικά αποτελέσματα που θα προκύψουν στο νησί”, δήλωσε ο Υπουργός Περιβάλλοντος.

“Είναι θετική εξέλιξη η έγκριση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να μπορεί να ξεκινήσει το 2019 το έργο από την Κρήτη προς την Αττική ενώ η μικρή διασύνδεση προχωρεί”, δήλωσε ο κ. Αρναουτάκης αναφορικά με την ενεργειακή διασύνδεση της Κρήτης. Παράλληλα, αναφέρθηκε στην θετική απόφαση του Περιφερειακού Συμβούλιου για την έρευνα των υδρογονανθράκων και τόνισε δε πως η Περιφέρεια Κρήτης παρακολουθεί με προσοχή όλα τα ενεργειακά ζητήματα. Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, υπενθύμισε πως σε επίπεδο σχεδιασμού η Περιφέρεια Κρήτης έχει εκπονήσει ειδική μελέτη ενεργειακού σχεδιασμού του νησιού. “Πριν τρία χρόνια παρουσιάσαμε σε μια διημερίδα με μεγάλη συμμετοχή τον ενεργειακό αυτό σχεδιασμό, δίνοντας το στίγμα του σχεδιασμού και της καλής μας συνεργασίας με το υπουργείο στον τομέα αυτό”, δήλωσε ο Περιφερειάρχης.  

 

ΒΟΑΚ

 

Ο Περιφερειάρχης αναφέρθηκε και στο αίτημα που διατύπωσε πως τον Υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας ζητώντας του να συνδράμει ώστε να επισπευστούν οι διαδικασίες για το τμήμα του ΒΟΑΚ που θα εκτελεστεί ΣΔΙΤ από τη Χερσόνησο μέχρι τη Νεάπολη και ζήτησε παράλληλα να ολοκληρωθεί η μελέτη από τη Νεάπολη μέχρι τον Άγιο Νικόλαο για να ξεκινήσει το έργο. Υπογράμμισε δε πως πρέπει να ξεκινήσει η μελέτη του Στρατηγικού Σχεδιασμού από τα Χανιά έως την Κίσσαμο κι από τον Άγιο Νικόλαο μέχρι τη Σητεία.

Τέλος, ο κ. Αρναουτάκης ζήτησε να δημοπρατηθούν τα έργα των 25 εκ. ευρώ για την οδική ασφάλεια βρίσκονται στο πρόγραμμα του Υπουργείου Υποδομών και η υλοποίησή τους μπορεί να προχωρήσει γρήγορα, αναβαθμίζοντας τον υφιστάμενο δρόμο.

Το έργο διασύνδεσης θα είναι έτοιμο το 2022, σύμφωνα με τον κ.Σταθάκη.

«Σφραγίζεται» ουσιαστικά η θετική απάντηση στη σχετική επιστολή που έστειλε η Κομισιόν για τα συμφωνηθέντα στη σύσκεψη των Βρυξελλών και ανοίγει ο δρόμος για την προκήρυξη διαγωνισμών για τη μεγάλη διασύνδεση της Αττικής με την Κρήτη.

Η επίσημη απάντηση των εμπλεκομένων πρέπει να σταλεί μέχρι αύριο. Την αποδοχή των συμφωνηθέντων πρέπει να επικυρώσει και η ΡΑΕ η οποία θα υποχρεωθεί να τροποποιήσει τις αποφάσεις απευθείας ανάθεσης του έργου στο SPV «Αριάδνη Interconnection» ως επίσημο φορέα υλοποίησης του έργου.

Ειδικότερα, το SPV «Αριάδνη Interconnection» θα πρέπει να αλλάξει μετοχική σύνθεση και να προσαρμοστεί εξαρχής βάσει του μνημονίου που υπέγραψαν ΑΔΜΗΕ και Euroasia πέρυσι τον Οκτώβριο. Θα πρέπει δηλαδή η ΡΑΕ στην τροποποιημένη απόφασή της να αναφέρει ρητά ότι το SPV «Αριάδνη Interconnection» θα συμμετέχουν σε ποσοστό 51% ο ΑΔΜΗΕ, 39% ο Euroasia και ποσοστό 10% θα διατεθεί με τον τρόπο που θα συμφωνήσουν οι δύο εταιρείες.

Ως προς τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έργου δημιουργείται Τεχνική Επιτροπή που θα απαρτίζεται από έναν εκπρόσωπο του SPV «Αριάδνη» για το κομμάτι της διασύνδεσης Κρήτη – Αττική, έναν του SPV που θα συστήσει ο Euroasia για το κομμάτι Κρήτη – Κύπρου – Ισραήλ, από έναν εκπρόσωπο των διαχειριστών Ελλάδας και Κύπρου (ΑΔΜΗΕ και ΔΣΜΚ) και ένα πέμπτο μέλος που θα είναι ο πρόεδρος και θα προέρχεται από τον ENTSO-E (Πανευρωπαϊκός Οργανισμός Διαχειριστών Συστημάτων Μεταφοράς), και θα πρέπει να έχει ειδικότητα σε multiterminal.

Κρίσιμο ζήτημα είναι τώρα εάν ο  Euroasia Interconnector θα εξασφαλίσει τα χρήματα για να εισέλθει στο  μετοχικό κεφάλαιο της  «Αριάδνης» με ποσοστό έως 39%, υπογράφοντας έως τις 10 Ιανουαρίου 2019 τη Συμφωνία Μετόχων.

Το θέμα της εξεύρεσης χρημάτων δεν είναι καθόλου αυτονόητο αν ληφθεί υπόψη ότι το αρχικό μετοχικό κεφάλαιο της “Αριάδνη Interconnection” έχει οριστεί στα 200 εκατ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι ο Euroasia πρέπει να βρεί περί τα 80 εκατ. ευρώ, ενώ μέχρι σήμερα, σε καμία φάση της διαδικασίας «δεν έχει εμφανίσει κεφάλαια στο τραπέζι», ενώ και η ίδια η εταιρεία έχει μικρό μετοχικό κεφάλαιο χωρίς άλλα περιουσιακά στοιχεία.

Ενδιαφέρον έχει πάντως το γεγονός ότι, με βάση τα συμφωνηθέντα, τα έξοδα που έχει κάνει μέχρι σήμερα ο Euroasia για μελέτες της διασύνδεσης Αττική – Κρήτη, θα εισφερθούν από αυτόν και θα αποτιμηθούν ως μέρος της συμμετοχής του στο μετοχικό κεφάλαιο του «Αριάδνη».

 

Δείτε φωτογραφίες του Image Services από την σύσκεψη της ΠΕΔ και από το Επιμελητήριο Ηρακλείου:

 

 

Σχετικά Άρθρα

Αφήστε ένα σχόλιο

* Το email σας δεν θα εμφανιστεί